Sunday, August 7, 2011

Sumpit Life [Gelagat Tarawikh]

Dalam setahun, hanya sekali sahaja bulan yang sangat berkat datang menjengah kita....Bulan puasa lah kan...Takkan datang bulan pulak...Oppsss...Lol...Dekat sini aku nak berkongsi pengalaman aku lah, macam mana gelagat orang-orang kampung aku masa menunaikan ibadah tarawikh...Haa...Ade yang best dan ade jugak yang tak best...Agaknye aku cerita mane pengalaman yang aku ingat sahajelah...Nak recall benda-benda yang dah lepas susah sikit..Lol...

Dulu masa aku kecik rajin bebenor ikut mak bapak pegi masjid....Yela ade moreh.....Free-free je perut aku buncit...Boleh jumpe membe....Padahal kat sekolah dah puas jumpe...Yang bestnyer mase tu, pegi masjid pastu wat 4 rakaat je...Budak-budak...Biasa lah...Cepat bosan...Lol...Rakaat selebeynyer, main mercun lah kat luar masjid...Pastu kena sound ngan pakcik-pakcik...Lintang pukang belari...Lol....Benda yang aku paling tak suke bila ade membe yang kacau orang sembahyang...Kalau kacau jeling-jeling tu aku tak kesah lah...Ni yang suke sangat dok men angkat-angkat kain pelikat orang...Macam haram...Rasa nak terajang pon ade...Nak lari sembahyang kat depan, tak potong lagi time tuh...Lol..Kelakar..


Pastu, ni bile dah lepas potong...kekeke...Datang masjid awal sebab nak jumpe membe yang dah lame tak jumpe...Yela, sekolah masing-masing dah lain...Time tu, sembang habes pasal sekolah masing-masing...Padahal masing-masing tak suke pon pergi sekolah...kekeke...And then, time tarawikh tu adelah pulak bende lain yang menggangu environment yang syahdu itu...Haha..Mercun meletop kuat nak mampos...Tekejot, semua orang..hahaha...Rasa nak pelangkung je budak yang men mercun tu...Dulu aku main mercun, xdelah sekuat sekarang....Dulu main mercun bawang ngan papan je...Sekarang, macam-macam mercun ade...Ketupat, bola, lotus, lalat...Huh...Mengaco sahaje...

Ni pengalaman paling latest la...Sebab kali ni first time sambung belajar dapat puasa full kat umah...Sebelom ni, sparoh-sparoh je...Yang aku paling tak suke...Yela pak indon ni bawak moto xde lampu...Ade ke patut die pakai lampu suluh..Lol....Aku ingatkan ape...Kalau aku langgar, tak ke naye...Kali ni aku tengok bilangan orang yang gi sembahyang tarawikh tu ramailah...Yang terkilannyer, generasi ketiga kampung aku masih kuranglah...Sape generaasi ketiga tu...Budak-budak remaja lah....Abestu sape lagi...Ish2...Mungkin diorang ade alasan diorang sendirik kot...Kita kena berfikiran positif...kekeke...Oklah...Rasenye tu jelah pengalaman aku yang boleh aku recall...Selamat bertarawikh...

p/s : Pengalaman tarawikh korang macam mana pulak...

0 comments:

Post a Comment