Wednesday, August 10, 2011

Sumpit Sengal [ Mercun oh Meriam]

"Kalau kampung tu takde bunyi mercun.....Tak bulan puasa lah der"...Tulah budak-budak zaman sekarang...Padahal same je pun dengan budak-budak zaman dulu....Tapi zaman sekarang lagi ganaz...Mercun dah macam meriam pada zaman dulu-dulu....So, aku rase sekarang ni dah takde kot orang yang main meriam...Semua dok main mercun yang gabak-gabak tu....Cerita pasal meriam ni, teringat lah pulak experiance lalu, mase kecik-kecik main meriam dulu...


Aku dulu main meriam pakai tin je....Kitorang tak berani lah sangat nak main meriam pakai buluh...Senang sangat nak teburai tangan....Sumpit takut....Lol....Tin yang paling popular mase tu...Tin milo la...Buang die punyer bahagian belakangnyer, pastu sambung ngan lagi satu tin....Then, tanam...Pastu siap meriam nyer.....Ni lah meriam yang kitorang selalu buat...Senang...Ape yang seronoknyer main meriam ni....Lawan bunyik la...Blok ni lawan bunyik ngan blok tu...Sape paling kuat die menang...Lol...Macam tapir je bile dipikirkan balik...Bukan ade ref pon yang jage...So, sape yang main meriam tu, dielah yang menang...Sebab, masing-masing rase meriam diorang paling kuat...Lol...

Aku main meriam tu, lepas bapak aku pergi tarawikh la...Tapi, ade sekali.....Membe aku dah main dulu sebelum tarawikh...Mengamuk bapak aku dengar...Mane taknyer, Pergi tala kat depan rumah aku...Tak ke mengamuk bapak aku tu...So, lepas bapak aku g tarawikh....Aku pon join lah diorang...Tapi aku soh tuka tempatlah...Kang orang sebelah umah pulak kluar bawak M16...Lokasi yang terbaik, belakang rumah membe aku tu...Sunyi, gelap dan mantap....Baru lah boleh talun kuat-kuat...

Ade satu mase tu, mase, time membe aku tu pergi tuka kabat dalam meriam tu....Nak tuka kabat tu mesti jolok kat dalam meriam.....Jolok punyer jolok...Pastu ...Boom...Letupan kecil berlaku...Lol...Tapi xde yang cedera pon...Cuma tangan membe aku tu hilang bulu...Sebab letupan kecil tu tadi.....Lol...Memang kelakar...Meriam tu meletup sebab ade kabat yang tertinggal kat dalamnyer yang masih terbakar....Lol...Ok lah...Rasenye tu je cerita pasal meriam yang aku ingat...Nak ceriata pasal mercun, macam tak klasik...Sebab meriam itu sekarang dah semakin pupus ditelan zaman....

p/s : Main mercun tu berhati-hati, jangan sampai lah pulak putus jari...

0 comments:

Post a Comment