Friday, April 8, 2011

Sumpit Makanan [Favourite sayur]

Bertemu lagi...Fvourite sayur aku...Kompom licin kalo tinggal kat aku..Tp dengan condition sedap la...Kalo yang tak sedap jangan pulak korang bagi kat aku...Bagi aku care nak masak die memang sumpit simple...Xyah nak sebok-sebok belajo ngan emak...Kat tenet dah belambak...Setakat ni sume yang aku ikot kat dalam tenet tu kire menjadi la...Rase die siyes mantap....yela..dah lame tak makan nyer...Dalam UTM tak banyak cafe yang jual lauk sayur ni...Paling banyak kangkung masak belacan ade...Kalo cafe tu masak sumpit pekat nak mampos kuah die..Nampak sangat banyak giler die bubuh belacan...


Nak resepi aku tak...haha...Ni disebabkan aku saving duit sem ni...So masak sendiri je...Sayur tu pon seikat 7 posen...Boleh bantai sampai tige ke empat orang...Lauk toksah cite la...Paling murah kompom la telur plus bawang sket...Plus lagi..Ingridient yang masyuk...Mayonaise...tetibe jadik slang ala-ala jepang...hahaha...Ok la ak share aku nyer resepi...Stiap orang len die nyer resepi..

+ Bawang besar (seketul)
+ Bawang putih (3 ulas)
+ Bayam merah (1 ikat)
+ Ikan bilis (suke ati kaulah nak bubuh banyak mane)
+ Cili (suke ati kaulah nak bubuh banyak mane jugak)
+ Cukup rasa

- Tumis bawang putih + merah + cili sampai bau tu kat bilik orang sebelah
- Masukkan ikan bilis ikot suke ati kau tadi
- Bile ikan bilis tu dah nampak garing, baru masukkan batang bayam tadi...
- Sambil-sambil tu masukkan air..pandai-pandai la bajet...Kalo nak kuah banyak letak la air tu banyak2...
- Bile batang tu dah layu sket...Baru masuk daunnyer...Tambah sikit air sebab nanti air tu kering.
- Masukkan cukup rase ikot suke ati...
- Kacau la sampe layu...
- Rase la dulu kalo sedap tutop apinye...Kalo tak sedap padan muke...hahaha
- Siap


2 comments:

Nurul Anati said...

sayur ko asal kuah merah???
hahahahaha..
pelik!!!

Wanna said...

nampak sangat ko xpenah masak bayam merah...hahaha..name pon bayam merah...mestila kuah die merah..ish2...

Post a Comment